Priprava preprostega programa 

Preprost program

Delovanje računalnika lahko ponazorimo s pisanjem programa za izračun  A+B-C. Ta izraz razstavimo na naslednje operacije: A prepišemo v akumulator, vsebini akumulatorja prištejemo  B, nato odštejemo C  in končno ustavimo računalnik ter preverimo vsebino akumulatorja. Te operacije lahko uredimo v tabeli s štirimi kolonami. Vsaka vrstica te tabele naj predstavlja eno operacijo. Prva kolona je oznaka (label ) vrstice. Druga kolona vsebuje  operacijo. Tretja kolona vsebuje morebitni  operand, četrta kolona vsebuje  komentar.
 
Lokacija Operacija Operand Komentar
START  LDA Load Acc
ADD  B Add B to the Accumulator
SUB C Sub C from the Accumulator
HLT Halt the Computer
JMP START  Branch to START
A DB 4 Initialize A to 4
DB 3 Initialize B to 3
C DB 2 Initialize C to 2

Preslikava programa v strojno kodo

Če hočemo ta program izvajati, ga moramo najprej preslikati v strojno kodo. Zato moramo izbrati neko začetno lokacijo v pomnilniku. Najlažje je, če v ta namen izberemo kar lokacijo 0.

Nato vsaki naslednji programski vrstici dodelimo neko pomnilniško lokacijo. Če so inštrukcije zakodirane v en byte, bo vsaka naslednja inštrukcija v vsaki naslednji pomnilniški lokaciji. Tako bo naša tabela sedaj taka:
 
Lokacija Operacija Operand Komentar
00000  LDA Load Acc
00001 ADD  B Add B to the Accumulator
00010  SUB C Sub C from the Accumulator
00011  HLT Halt the Computer
00100  JMP START Branch to START
00101  DB 4 Initialize A to 4
00110  DB 3 Initialize B to 3
00111  DB 2 Initialize C to 2
Tvorimo  lahko tabelo simbolov, ko podaja pomnilniške lokacije (ML, memory location) za uporabljene simbole.
 
Simbol ML
START 00000
A 00101 
B 00110
00111

Operacijske kode posameznih vrst inštrukcij našega računalnika  so naslednje.
 
Operacija Op Koda Operand Komentar
HLT 000 XXXXX Ustavi računalnik 
LDA 001  XXXXX Naloži  ML XXXXX v akumulator  ACC
ADD 010 XXXXX  Počisti C in prišteje  ML XXXXX akumulatorju ACC
STO  011 XXXXX Shrani ACC  na  ML XXXXX
SUB 100 XXXXX Setira C in odšteje ML XXXXX od akumulatorja ACC
BRA 101 XXXXX Skok na lokacijo XXXXX če je ACC različen od 0
BRC 110 XXXXX Skok na lokacijo XXXXX  če je C enak 0
JMP 111 XXXXX Skok na lokacijo XXXXX 

Končno nadomestimo vsako simbolično kodo in operand z ustrezno strojno kodo  v skladu z zgornjimi tabelami.

Opomba:  DB je navodilo (directive) ki rezervira pomnilniško lokacijo (Memory Location) za nek simbol in inicializira to lokacijo na neko vrednost med   0 to 255. Takim navodilom pravimo tudi psevdoinštrukcije, ker so po slovnični obliki podobne pravim inštrukcijam.
Končni program b+v strojnem jeziku prikazuje spodnja tabela.
 
Lokacija Operacija Operand Komentar
00000 001 00101 Load accumulator with Location 5
00001 010  00110 Add Location 6 to the Accumulator
00010  100 00111 Sub Location 7 from the Accumulator
00011  000 00000 Halt the Computer
00100 111 00000 Branch to Location 0
00101 000 00100 Value of A = 4 in this Location 5
00110 000 00011 Value of B =3 in this Location 6
00111  000 00010 Value of B =2 in this Location 7

Nalaganje programa v računalnik

  • Tvorjeno kodo moramo vpoisati v zaporedne lokacije računalnikovega pomnilnika
  • Preverjanje programa v pomnilniku

  • Pred izvajanjem programa preverimo, ali smo ga pravilno naložili..
  • Popravljanje napak v pomnilniku

  • Če ugotovimo napako ne neki pomnilniški lokaciji, jo lahko popravimo brez ponovnega nalaganja programa.
  • Izvajanje programa

  • Ko je koda programa naložena in preverjena, sprožimo njeno izvajanje.
  • Koračno izvajanje programa

  • Če nam program ne da pravega rezultata, ga moramo razhroščiti (debug). Pomagamo si tako, da njegovo izvajanje prožimo korak za korakom. V tem načinu lahko po vsakem koraku preverimo stanje računalnikovih registrov.
  • Ustavljanje tekočega programa

  • V nekaterih primerih, morda zaradi naše programerske napake, program teče v neskončni zanki. V takem primeru moramo njegovo izvajanje nasilno prekiniti.