Začnimo
KAJ JE IDENTIFIKATOR?
Preden lahko začnete delati v kateremkoli programskem jeziku, morate vedeti, kako poimenovati identifikatorje. Identifikator uporabljamo za poimenovanje katerekoli spremenljivke, funkcije, podatkovne strukture itd. V programskem jeziku C , je le-ta kombinacija alfanumeričnih znakov, prvi mora biti črka ali podčrtaj, naslednji pa so lahko katerekoli črke, številke ali podčrtaj.
Ko imenujemo identifikator, se moramo držati dveh pravil:
KAKO PA JE S PODČRTAJEM?
Podčrtaj se lahko uporablja kot del imena spremenljivke in lahko veliko
prispeva k berljivosti napisane kode. Uporablja ga mnogo (vendar ne vsi)
izkušenih C-jevskih programerjev. Nekaj podčrtajev je za primer uporabljenih
tudi v tem tečaju. Ker večina prevajalnikov uporablja podčrtaj kot
prvi znak za notranjo predstavitev imena spremenljivke, je priporočljivo,
da podčrtaja ne uporabljate na začetku imen, da bi se izognili konfliktu
dveh imen. Bolj natancno, imena z dvema podčrtajema so rezervirana za prevajalnik
kot tudi tista, ki se začnejo s podčrtajem, Drugi znak pa je velika črka.
Če bo ena od stvari v načinu vašega programiranja to, da kot prvo črko
imena ne boste
uporabili podčrtaja, se boste izognili imenskim konfliktom s sistemom.
Dajanje opisnih imen spremenljivkam bo močno izboljšalo berljivost programa
in vam bo v zelo veliko korist. Programerji v Pascalu in Adi ponavadi uporabljajo
dolga opisna imena, medtem ko C-jevski programerji ponavadi
uporabljajo kratka, nejasna imena. Večina primerov programov v tem
tečaju ravno zato uporablja kratka imena, vseeno pa je v njih nekaj daljših
imen za ilustracijo.
REZERVIRANE BESEDE
V C-ju je 32 besed definiranih kot rezerviranih besed. Le-te imajo vnaprej definiran pomen in jih ne moremo uporabiti v druge namene v C-jevskem programu. Prevajalniki jih uporabljajo kot pomoč pri prevajanju programov, vedno pa so te besede pisane z malimi črkami. Sledi kompleten seznam teh besed:
auto double int struct break else long switch case enum register typedef char extern return union const float short unsigned continue for signed void default goto sizeof volatile do if static whileVaš prevajalnik lahko kot dodatek tem besedam rezervira še kakšno. Če je temu tako, bodo te besede zapisane v dokumentaciji, katero ste dobili skupaj z vašim prevajalnikom. Vsaka od besed v tem seznamu bo v tem tečaju
POTREBUJEMO PODATKE IN PROGRAM
Vsak računalniški program uporablja dve bistveni stvari : podatke ter
samo programsko kodo. Obe sta med seboj tesno povezani in previdno načrtovanje
obeh bo imelo za posledico dobro načrtovan in napisan program. Žal pa ni
možno načrtovanje enega brez dobrega poznavanja drugega. IZato bo ta
tečaj skakal naprej in nazaj po učnih metodah pisanja programov ter metodah
dobre definicije podatkov. Poskusite slediti tečaju in dobro boste razumeli
oboje. Vseskozi pa se morate zavedati, da, čeprav izgleda včasih bolje
takoj začeti s pisanjem programa, pa bo čas, ki ga boste porabili za načrtovanje
podatkovnih struktur, dobro izrabljen, kar se bo pokazalo v kvaliteti končnega
programa.
KAKO JE TA TEČAJ NAPISAN?
Ko si boste ogledovali primere programov, boste ugotovili, da je vsak
program kompleten. Nikjer ni samo delov programa, ki bi lahko bili nejasni.
To vam omogoča, da vidite vse, kar je potrebno za uporabo delov jezika
C, ki
so takrat predstavljeni. Nekateri tečaji, ki sem jih videl, uporabljajo
malo kompleksnih primerov, s katerimi v bistvu študenta še bolj zmedejo.
Ta tečaj je ravno nasprotje tega, saj si prizadeva predstaviti vsak nov
vidik
programiranja tako enostavno, kot to kontekst dovoljuje.
Skozi celoten tečaj bodo rezervirane besede, imena spremenljivk in imena funkcij pisana z mastno pisavo kot pomoč pri jasnosti tecaja. Ti pojmi bodo med potekom tečaja kompletno definirani.
REZULTAT IZVEDBE
Rezultat izvedbe programa bo podan kot komentar na koncu vsakega programa
začenši s četrtim programom v drugem poglavju. Če ste prepričani, da popolnoma
razumete program, boste rezultat izvedbe pogledali, da preverite, če res
razumete tudi rezultat. V tem primeru vam ne bo potrebno prevesti in izvesti
vsakega programa. Za vas pa bi bila dobra vaja, da bi nekatere od teh programov
vseeno prevedli in izvedli, saj vsi prevajalniki za C ne
prikažejo natančno enakih rezultatov in ker morate dodobra spoznati
svoj prevajalnik.
Primer programa ------> FIRSTEX.C
Če tega še niste storili, bi bilo priporočljivo, da bi prevedli in izvedli
FIRSTEX.C, da preverite, če je vaš C prevajalnik pravilno naložen in če
pravilno deluje. Naj vas zaenkrat še ne skrbi, kaj program točno naredi.
V
primernem trenutku ga boste popolnoma razumeli.
Ta program bo prevedel in izvedel vsak dober C-jevski prevajalnik
ŠE BESEDA O PREVAJALNIKIH
Vsi primeri programov se bodo pravilno prevedli in izvedli z vsakim
dovolj dobrim prevajalnikom za C, ki ustreza ANSI-C standardu. Nekateri
prevajalniki so postali že zelo kompleksni in jih zato C-jevski programerji-začetniki
težko uporabljajo, nekateri pa prevajajo in zgradijo le programe za Microsoft
Windows. Na srečo pa ima večina
prevajalnikov za C možnost prevajanja vsakega standardnega programa,
pisanega v C-ju za DOS okolje in ki ne vsebuje nobenih Windows razširitev.
Za zmožnosti in omejitve svojega prevajalnika preglejte njegovo dokumentacijo.
Če še niste kupili prevajalnika za C, bi bilo dobro, če bi kupili takega,
ki je kompatibilen z ANSI-C standardom, in ima možnost
tvoriti zagonske datoteke, ki delujejo pod DOS-om, če nameravate uporabljati
DOS operacijski sistem.
ODGOVORI NA VAJE IZ PROGRAMIRANJA
Na koncu večine poglavij so vaje iz programiranja. Preden si ogledate odgovore ( vsi se nahajajo v datoteki cans.zip ) , poskusite sami rešiti te naloge tako, da si pridobite nekaj programerskih izkušenj. Rešitve teh nalog so podane za takrat, ko ste na nekem problemu popolnoma obtičali in ne veste, kako bi ga rešili. Tile odgovori niso edine rešitve teh nalog, saj vedno obstaja vec načinov, kako nekaj sprogramirati, pač pa so namenjemi ilustraciji enega od načinov, kako rešiti določen problem.
Vse rešitve so v izvornih datotekah poimenovanih kot CHnn_m.C, kjer je nn številka poglavja, m pa je številka naloge. Če je zahtevan več kot en odgovor, pa številki naloge sledijo še crke A, B, ali C.